پایه ی دوم دبستان

فعالیتهای پایه ی دوم مدارس ج.ا.ا در خارج کشور-مجتمع امام خمینی سوریه

پایه ی دوم دبستان

فعالیتهای پایه ی دوم مدارس ج.ا.ا در خارج کشور-مجتمع امام خمینی سوریه

سفره عموعباس

 

 

آن روز که بچه ها خاطرات گردش های  تفریحی خودشان را در سر کلاس درس هدیه ها ی آسمان تعریف می کردند،درس سفره ی عمو عباس شور و هیجان خاصی  داشت و هر کدام از بچه ها با بیان خاطرات خود قسمتی از آداب و رسوم غذا خوردن را  تعریف می کردند.

 

ادامه مطلب ...

حرف های در گوشی یک آموزگار با خودش

حرف های در گوشی یک آموزگار با خودش 

می توانم یا نمی دانم

ماهی یک بار چینش نیمکت های کلاس را تغییر دهم.پای تنها درخت مدرسه،کلاسهای ریاضی،انشا،علوم،اجتماعی را تشکیل بدهم.هفته ای چند روز،یک یا دو دستیار آموزشی(معلم یار)از مادر ها در کلاس داشته باشم.

با توجه به نقش تمرین و تثبیت یادگیری،تکالیف متنوع مربوط و دوست داشتنی به جای رونویسی بدهم.

با استفاده از پول(سکه-اسکناس)قوطی های خالی کنسرو .ساعت،متر،طناب،پارچه،ماشین حساب،مقوا،سنگ،برگ،مشکلات ریاضی را ترش و شیرین تدریس کنم.

فکر می کنم که عروسک،توپ و ماشینهای اسباب بازی بچه ها به درد کلاس درس می خورند.با ظروف خالی ماست و شیر،نوشابه خانواده،قوطی پلاستیکی،لیوان شیر دانش آموزان،نی های دور ریختنی کلاس را پر از باغچه های سبز کنم.

خوب دیدن ،خوب شنیدن و خوب گفتن را پایه وسیله اصلی همه دروس قرار بدهم،بچه ها را برای گردش علمی به محل کار اولیا ببرم.

اشتباه کردن را حق دانش آموزان بدانم.از دوچرخه سرایدار و وسیله نقلیه آموزگاران مدرسه برای تدریس درس های ریاضی،علوم،انشا و اجتماعی استفاده کنم.

روشهای مشارکتی را به جای رقابتی به کار گیرم.

میکروسکوپ مدرسه را از تنهایی و انزوا بیرون بیاورم.

ازبهداشتیاران آموزشگاه و آموزشیار بهداشت مدارس فراموش نکنم.

از کیت آموزشی علوم و ریاضی مدرسه دوری نکنم.

خودم هفته ای یک بار یک صفحه گزارش انشا دیکته بنویسم.

از طرح درس روزانه و سالانه فراموش نکنم،آن ها را همیار خود بدانم.

یک زنگ خلاقیت داشته باشم.

از قاب در و پنجره میز و نیمکت دفتر ها برای تدریس مستطیل کمک بگیرم.

خلاصه آن چه در محیط اطراف به چشم می خورد می توانم برای تدریس دروس مختلف استفاده کنم.و یک یادگیری  خلاقانه در کودکان ایجاد نمایم که از کوچکترین اشیا اطراف خویش برای یادگیری و تعمیق یادگیری استفاده نموده باشم.

سالروز ۱۲ بهمن ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران مبارک

           

 

 

* امام خمینی پس از سال‌ها دوری و تبعید به کشور بازگشت. ایران اسلامی شاهد بزرگترین و تاریخی‌ترین استقبال بود. حضور میلیونی مردم که صف مستقبلین را از فرودگاه تهران تا بهشت زهرا امتداد داده بود، حاکی از عشق و علاقه بی‌نظیر آنها به رهبر خویش بود. * حضرت امام به هنگام خروج از فرانسه با ارسال پیامی خطاب به مردم فرانسه، ضمن اظهار تشکر از آنها خداحافظی کردند. * امام خمینی پس از اقامه نماز در کف هواپیما، روی دو پتو با آرامش خوابیدند. این در حالی بود که همه علاقمندان، دوستداران و نزدیکان ایشان، نگران انجام این پرواز بودند. خطر انهدام هواپیما و یا ربودن آن در آسمان چیزی بود که همه را تا لحظه فرود آن در فوردگاه تهران، نگران ساخته بود. * با ورود حضرت امام به سالن فرودگاه، فریاد «الله اکبر» سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. مستقبلین با خواندن سرود «خمینی ای امام»، اشک‌های مشتاقان را بر گونه‌هایشان جاری کردند. * حضرت امام طی بیاناتی در فرودگاه تهران گفتند: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می‌کنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است که نمی‌توانم جبران کنم. ایشان ضمن اشاره به اینکه طرد شاه از کشور قدم اول پیروزی بود، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشه‌های فساد ترغیب کردند. ایشان سپس از آنجا عازم بهشت زهرا شدند. * حضرت امام در اولین سخنرانی خود در میان انبوه مستقبلین مشتاق در بهشت زهرا، گفتند: من وقتی چشمم به بعضی از اینها که اولاد خودشان را از دست داده‌اند می‌افتد، سنگینی‌ای در دوشم پیدا می‌شود که نمی‌توانم تاب بیاورم. محمدرضا پهلوی فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد. مملکت ما را خراب کرد و قبرستان‌های ما را آباد. ایشان اضافه کردند: من دولت تعیین می‌کنم، من توی دهن دولت می‌زنم ... من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌کنم. من به ارتش یک نصیحت می‌کنم و یک تشکر ..... [ما] می‌خواهیم ارتش مستقل باشد. آقای ارتشبد شما نمی‌خواهید؟ آقای سرلشکر شما نمی‌خواهید مستقل باشید؟ و اما تشکر می‌کنم از قشرهایی که متصل شدند به ملت. * با وجود سرمای زمستان، دیشب هزاران مشتاق زیارت حضرت امام، در مسیر حرکت ایشان خوابیدند. * شهرهای کشور در شادی ورود امام، غرق نور و گل و فریاد بود. * از هنگام هجرت حضرت امام از نجف اشرف به پاریس، تراکم سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و پیام‌های ایشان در این مدت کوتاه یعنی (118 روز اقامت در نوفل لوشاتو) ، قابل توجیه و تأمل است. به طور یکه ایشان در برخی از روزها به سؤالات چندین رسانه خبری و تبلیغاتی پاسخ داده‌اند. مثلا در تاریخ نوزدهم دی سال جاری، ایشان در ده مصاحبه جداگانه شرکت کردند و کثرت مصاحبه‌ها، حکایت از علاقه خبرنگاران و اشتیاق امام برای رساندن پیام خود به دنیاست. آمار این مجموعه عظیم از این قرار است: سخنرانی‌ها 59 عدد مصاحبه‌ها 108 عدد پیام‌ها 36 عدد نامه‌ها و تلگراف‌ها و فرمان‌ها 6 عدد جمع 209 عدد * در حالی که مراسم ورود حضرت امام به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، نظامیان با یورش به این سازمان از ادامه پخش آن ممانعت کردند. * عده‌ای از مردم با قطع جریان پخش مستقیم ورود حضرت امام از تلویزیون به علت هجوم مأمورین نظامی، از عصبانیت تلویزیون‌های خود را به خیابان پرت کردند. * امام خمینی در شب اول اقامت خود در مدرسه رفاه، طی سخنانی با اعضای کمیته استقبال، بر لزوم حفظ وحدت تأکید نمودند. * روحانیون متحصن در دانشگاه، با انتشار آخرین اعلامیه خود، به تحصن پایان دادند. * آیت‌الله شریعتمداری طی تلگرافی ورود حضرت امام خمینی را تبریک گفت. * در پی درخواست مجدد بختیار برای ملاقات با حضرت امام خمینی، ایشان گفتند: ملاقات با بختیار را در صورت استعفای وی می‌پذیرم. * شاپور بختیار در آستانه ورود امام خمینی پیامی انتشار داد. وی در پیام خود مردم را نسبت به ادامه اعتراضات و تظاهرات، خصوصا در روز ورود حضرت امام، تهدید کرد. * دکتر علی آبادی ، عضو شورای سلطنت، از عضویت این شورا کناره‌گیری کرد. * دانشجویان ایرانی در مقابل سفارت ایران در آمریکا تظاهرات کردند. * خبرگزاری فرانسه: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد سخنان ضد آمریکایی آیت‌الله خمینی، تغییری در موضع ایالات متحده در قبال ایران به وجود نیاورده است. * آمریکا مقداری از دستگاه‌های الکترونیکی محرمانه خود را از ایران خارج کرد. نیروی هوایی سیستم‌های محرمانه جنگنده‌های اف چهارده را مخفی کرد. گفتنی است که یکی از وظایف هایزر در ایران، انجام همین مأموریت بوده است. * بانک‌های سوئیس گفتند که پول‌های ایران را پس نمی‌دهند. * مطبوعات و یونایتد پرس: قراردادهای خرید اسلحه ایران از انگلیس لغو شد. مقامات لندن گفتند به علت لغو این خریدها، انگلیس معادل چهار میلیارد دلار بابت عدم فروش و بیکار شدن بیست هزار نفر، زیان خواهد دید. * در لیبی به حمایت از انقلاب اسلامی مردم مسلمان ایران، یک راهپیمایی ترتیب یافت. * یک سخنگوی جنبش پولیساریو در الجزیره اعلام کرد که امام خمینی قبل از عزیمت به ایران در فرانسه، هیأت نمایندگی پولیساریو را به حضور پذیرفته‌اند. * رایدو کویت: وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد در صورت ادامه عدم صدور نفت ایران، کشورش مجبور به جیره‌بندی نفت خواهد بود. اوضاع ایران باعث شدیدترین بحران نفتی از زمان تحریم نفت توسط کشورهای عربی از سال 1352 تاکنون شده است. * سازمان چریک‌های فدایی خلق ورود حضرت امام را تبریک گفت.

غلبه بر اضطراب ریاضی

                                               

 

 

  فراگیری درس ریاضی بر موفقیت فرد در طول تحصیلات و زندگی تاثیر بسزایی دارد.چرا که ریاضیات با بسیاری از مشاغل و امور شخصی افراد مرتبط است.ما به عنوان معلم باید به دانش آموزان کمک کنیم تا بر اضطراب ریاضی شان غلبه کنندو بتوانند مهارتهای ریاضی مورد نیاز برای موفققیت شان را کسب کنند.

   اضطراب ریاضی احساس تنش و تشویشی است که در بکار بردن اعدادو حل مسائل ریاضی در موقعیتهای گوناگون زندگی روزمره و موقعیت های تحصیلی اختلال ایجاد می کند.این اضطراب می تواند موجب کتپاهش اعتماد به نفس فرد شود.تقریبا دو سوم بزرگسالان ترس نفرت انگیز و زیادی از درس ریاضی دارند.ترس از ریاضی عمیقا ریشه دار است و اغلب از اولین تجربه ی کودک از درس ریاضی در مدرسه آغاز می شود.

 

چگونه اضطراب ریاضی دانش آموزان افزا یش می یابد

اضطراب ریاضی اغلب به علت تجربه منفی پیشین دانش آموز به هنگام یادگیری ریاضی در کلاس یا خانه تشدید می شود.

سه شیوه ی کار در کلاسهای سنتی ریاضی وجود داردکه سبب اضطراب زیاد در بسیاری از دانش آموزان می شود:قدرت تحمیلی ،ارائه ی عمومی،و محدودیت زمانی

 

معلم چگونه می تواند به دانش آموز کمک کند تا بر اضطراب ریاضی غلبه کند.

مربیان باید با تشویق بیش تر دانش آموزا ن نقش فعال تری در افزایش اشتیاق دانش آموزان نسبت به ریاضی داشته باشند تا آن ها خود را در حل مسائل ریاضی موفق و مطمئن ببینند.معلمان هفت اقدام مهم را باید انجام دهند تا دانش آموزان در یادگیری ریاضی اضطراب نداشته باشند.معلمان باید:

  • نشان دهند ریاضی را دوست دارند.
  • ریاضیات را لذت بخش کنند.
  • همه ی آموزش ها شفاف و واضح باشد
  • روش های هدف دار آموزشی به گونه ای بکار برند که ریاضیات فهمیده شود.
  • اهداف کوتاه مدت و قابل حصول باشد.
  • استفاده از ریاضیات در امور روزانه نشان دهند.
  • فعالیتهای موفقیت آمیز تدارک ببینند.